Tuesday, 2 September 2014

Dah 8 bulan :)

Posted by Sizuka at 8:40 am
Assalamualaikum wbt

Lama betul saya tak mencoretkan sesuatu di sini... Ade x yg rindukan saya.... hahaha... :p

Kalau nak diikutkan, banyak benda saya nak share..


Alkisah twinnies...
Alhamdulillah dengan izinNya, babies kini sudah berusia 32w5d.. Dua2 aktif melompat sana sini.. Bila scan, dua2 juga sudah semakin tembam.. Latest scan masa 31w6d, 1st baby dah 1.75kg.. Adiknya pula sudah 1.59kg..

Cabut gigi..
Saya juga berjaya mengatasi ketakutan saya sejak dahulu lagi.. Iaitu cabut gigi... Muahahaha.. Ni semua gara-gara saya sakit gigi dah 3-4 hari.. makin hari makin sakit.. So tanpa melengahkan masa, saya minta encik hubby temankan saya ke klinik.. Doc gigi cakap dah lambat sbb masa tu saya dah 30w.. tp bila mengenangkan saya dah x tahan sakit, maka saya minta diteruskan juga.. patutnya kena rest dulu dlm 5 hari makan antibiotik utk redakan kesakitan dan nanah jika ada... Tapi saya takut nnt tetiba berubah fikiran, maka saya keraskan hati, cabut jugak...

GDM..
GDM a.k.a kencing manis semasa hamil.. Kantoiiii okeh... masa 30w buat MGTT kali kedua... kali  ni x lepas dan disahkan ada kencing manis.. Ada 2 pilihan, gynae suruh buat BSP atau amik darah hari2 utk check bacaan gula.. Saya memilih option kedua iaitu amik darah hari2.. Habis appointment, encik hubby terus cepat2 g beli alat ni kat farmasi sekali ngan minuman khas utk org yang ada kencing manis.. Terharu tgk encik hubby mcm tu.. Dia lah yang selalu mengingatkan saya pasal makanan.. Selalu pantau bacaan gula dan apa yang saya makan..

Normal birth..
Oh ya, masa jumpa gynae last week, ada berita gembira.. Iaitu saya berpeluang mencuba dahulu utk melahirkan secara normal.. Ini kerana 1st baby berkedudukan cephalic manakala 2nd baby tranverse.. Apa2 pun, saya juga perlu bersiap sedia utk czer jika tiba2 x mampu utk lahirkan secara normal.. dan mungkin max utk kandungan ini ialah sampai 38w je disebabkan oleh GDM saya.. Gynae pun kata kembar mmg selalu keluar awal...


OK.. Setakat ni saja..
Nnt saya share lg.. :)

11 comments:

Anna said...

Bestnyer dengar twin tu..hehehe..doakan saya berjaya IVF next month :)...nk twin jugakkkkkk.......

ShaSa RosSa said...

ermm..bestnye sizuka.... Doakan rezeki saya pulak lepas ni ek? Takecare k..jage diri, kesihatan and pemakanan.. :)

Kak Baby said...

dan bersemangat nak meneran nanti :) tak sabar nk tgok muka twin. Kenang kami dlm doamu. Start makan kurma banyak2 ye bila nk dekat2 time bersalin tu. Untuk tenaga yg super power!

mummy to be said...

cptnya masa berlalu..8 bln dah... bestnya tgok dah boleh gerak sana sini kan...hee..take care

BaTiK_PiNk said...

Yana, semoga GDM tu tak berpanjangan selepas bersalin nanti, jaga & kawal pemakanan especially makanan manis dan masin. Yani pernah tgk kakak Yani yang tiba-tiba masa bersalin naik darah tinggi, sembab2 badan dia...nasib bersalin normal. Semoga twin selamat sehingga hari kelahiran ye....

sweet tooth said...

alhamdulillah...smg Allah eri kesihatan yg baik buat yana n the twin :-) Smg Allah permudahkan...

nuriz iman said...

Alhamdulillah.,semoga dipermudahkan segalanya..Amin..

Noli said...

Alhamdulillah..seronok nya babies dah membesar...xkisah la kan czer or normal..sy doakan semuanya selamat ye sizuka..sy pon xsabar nak tggu kakak bersalin twin november ni ^^

mag said...

x sabar nk tgk baby twin tu keluar..hehe
muga semuanya ok dan dpermudakan :)

ArY + ShA = AmZaR FaYyAdH said...

Assalam,
Saya rindu x 3...he3
dah lebih setahun saya silent reader blog ni :)
dah tak sabo2 nak dengor citer twins lagi ni haaaa...
Moga2 semuanya selamat & dalam lindungan Allah..
Anyway salam perkenalan & jemputla join blog saya :)
http://aryshafayyadh.blogspot.com/
harap kita dapat kongsi pelbagai ceritera yer :)

Pamela Rn said...

Syukur alhamdulillah...bestnyaaa.... :) lagi sebulan jer lagi. Semoga Sizuka & baby baby dirahmati & dilindungi Allah.. amin.. :)

Post a Comment

 

Menggapai Bintang... Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea