Thursday, 8 November 2012

2nd IUI atau IVF?

Posted by Sizuka at 7:29 pm
Assalamualaikum wbt..

Since saya failed IUI bulan lepas, dalam kepala ni asik teringat2 nak wat IVF jer??? entah la yer... walaupun bulan lepas tu baru jer 1st IUI saya..

Skrg ni yg berada di dalam hati dan fikiran saya ialah:

1) Umur makin lama makin meningkat.
2) Tak nak membazir duit jika 2nd IUI pun fail jugak. Bab ni mmg sukar la nak ramal sbb 2nd IUI pun belum buat lg kan... Hanya Allah saja yg tahu apa perancanganNya utk kami..
3) Peluang lagi cerah if wat IVF sbb umur belum 30.
4) Peratus kejayaan adalah lebih tinggi berbanding IUI.
5) Hati meronta2 nak hamil dan mempunyai zuriat sendiri.

Setakat ini, perkara ini saya belum suarakan kepada hubby.. Just sebelum ini pernah decide yg ktorg nak try IUI 3 kali sebelum nak wat IVF if semua IUI tu tak menjadi.. Tapi tu lah, skrg ni boleh dikatakan hampir setiap hari saya berfikir, 2nd IUI atau terus IVF jer?

Ape pandangan korang?

7 comments:

Carmello said...

assalam sizuka.. Buat istikharah.. Kalau kewangan dah mencukupi.. takda hlangan lain.. Kalau saya pun saya akan terus ivf..

Kak Baby said...

ye betul, istikharah dan jika mampu dr segi kewangan ok2 je ivf.. alahaiii gud 4 u.. u still so young! suka baca sizuka positif sokmo :)

PutriesNoora said...

betul komen2 di atas...kalau mampu...go for ivf..moga dapat triplets..aminnnn=)

::EIDA:: said...

kalau kew ada, go for ivf je.... =)

Syazni Shamsir said...

hi sizuka...

saya pon setuju dgn yg lain2....ape saje keputusan awak saya tetap sokong..moga kali ni berjaya..InsyaAllah...Amin~~

Hanim Salleh said...

akk teringat kata dr lin... kalau buat apa2 pun procedur moden tp kalau womb kita sejuk mmg susah. fertilization can happpen but not implantation. so jangan makan benda yang sejuk2 (akk pun tak tau apa yg sejuk) or try lah acupuncture b4 iui. so atleast tak lah semahal ivf. mana tau menjadi.

JayFarhana said...

i think u relax dulu buat natural treatment skejap. makan yg sihat2, minda jgn stress2, then proceed for 2nd IUI, sbb memang jarang sgt org berjaya IUI at 1st attempt. try for 2nd and kalau tak berjaya gak proceed la IVF tu goodluck :D

Post a Comment

 

Menggapai Bintang... Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea