Tuesday, 23 October 2012

Khasiat akar fatimah

Posted by Sizuka at 1:56 am
gambar ehsan encik google

Saya pasti ramai yg pernah tengok atau guna akar fatimah ni... Tapi ada jugak yang panggil bunga fatimah, sanggul fatimah, genggam fatimah....


Hasil daripada kerajinan saya menggoogle (ewahhhh), ni di antara khasiat2nyer:

1. Mengecutkan, merapatkan dan mengetatkan otot rahim
2. Senggugut, keputihan dan ketidakkesuburan
3. Membetulkan kitaran haid, merawat luka dalaman dan mengempiskan perut
4. Melangsingkan badan.
5. Gout : kerama ia boleh menyingkirkan toksin dalam badan
6. Melancarkan peredaran darah
7. Menghilangkan kebas kaki dan tangan
8. Membuang angin dalam badan
9. Melawaskan air kencing dan besar
10. Membuang lemak dalam badan


Saya tertarik ngan tulisan yg diboldkan ngan warna merah tu.... Kebetulan kat rumah mak ada akar fatimah ni... Mak baby yang mak saya ngasuh tu yg bagi seleapas die pulang drpd umrah...


Tapi kan tetibe saya terkeliru ngan yg ini..
|
|
|
|
V



Ini juga sanggul fatimah... Erkkk sama  tak khasiatnyer ngan gambar kat atas agak2nye yer???

6 comments:

Atie Nash said...

lain benor rupanye tu...

Nissa Kawaii said...

tak penuh secara live :D

Suwaibah YS said...

x pnah tgk... tapi rupe bentuk mmg eksotik.. saya tak tahu la , blh ke x minum air rebusan dia :P

anak_singa said...

pic yg atas adalah akar genggam fatimah, pic yg bawah pula pokok genggam fatimah. air rendaman akar genggam fatimah selalu diminum utk mudahkan proses bersalin. khasiat2 yg dinyatakan adalah utk pokok genggam fatimah. ~sharing is caring~

Ayu Kamal said...

yes.. yang ats tu sanggul or akar fatimah utk air selusuh or utk mudah bersalin.
khasiat y Di tulis tu utk gambar y bawah.. sy baru blk dari kg. ada jumpa org jual akar2 kayu n benda ni pun ada dia jual tu sy tau.sebab baru tanya fungsi2 benda ni.

Ayu Kamal said...
This comment has been removed by the author.

Post a Comment

 

Menggapai Bintang... Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea